Tahfiz Kedah Ditutup? Akhi Fairuz Kecewa Netizen Sebar Tanpa Selidik

Saya kecewa dengan sikap netizen yang tularkan kisah ‘211 anak-anak yatim’ yang ‘diarah keluar’ dari asrama tanpa mengetahui hal sebenar. Akhirnya, kerajaan yang disalahkan.

Tiada penerangan foto disediakan.

Sepatutnya kita siasat dulu. Tahfiz yang kononnya dizalimi inilah yang selalu viral gunakan kanak-kanak untuk kutip derma di seluruh Malaysia.

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, tersenyum, duduk dan cermin mata

Konon Tahfiz Amal dari Yan, Kedah, tapi budak-budaknya dikerah ke ceruk bandar, kedai makan hingga ke stesen minyak tebalkan muka minta sedekah. Masa bila belajarnya? Kepala otak dia! Ini namanya eksploitasi kanak-kanak.

Bukan sekali benda ni berlaku. Dah lama. Bising isu tu, dia muncul pula dengan Yayasan Hang Tawi. Sana sini bawa tin derma untuk membantu sedara muslim di Palestin, Rohingya dan lain-lain. Kalau budak pun dia pergunakan, apatah lagi duit yang kita sumbangkan.

Imej mungkin mengandungi: teks

Pasal sekolah yang kononnya tahfiz tu, kebajikan budak-budak tak dijaga dan tidak didaftarkan. Dan aku dapat info, mereka ni bukan semua anak yatim. Macam-macam latar belakang.

1. Ada juga kes kahwin anak-anak ahli. Kahwin cara tak betul.

2. Mereka memiliki van yang banyak, diselenggara untuk tujuan kutip derma, bawa budak-budak ni.

3. Tak bayar sewa bangunan, tuan tanah suruh keluar – kerajaan suruh tutup premis sahaja (jangan buat aktiviti tahfiz sebab bukannya tahfiz) bab suruh keluar tu kerja tuan tanah/pemilik bangunan.

Image result for budak tahfiz kutip derma
Gambar Sekadar Hiasan

4. Ikut peraturan? Itu fitnah. Hakikatnya JKM dan ZAKAT nak bantu. Minta mereka sediakan dokumen buktikan budak-budak ni anak yatim macam sijil kematian mak bapak. Tapi mereka tak bagi maklumat. Sesetengah kanak-kanak ni dikutip dari keluarga orang susah.

5. Kes ada kaitan dengan Yayasan Tawi, Abdul Wahab. Kepala dia Azhar.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s